研究者情報
教員プロフィール
基本情報
教員活動情報
専門
現在の所属学会・協会・委員等
過去の所属学会・協会・委員歴等
受賞
資格
特許
職務上、実務の経験を有する者についての特記事項
その他 職務上の実績に関する事項
研究活動
論文
著書
翻訳・その他
教育活動
教育内容・方法の工夫
教科書、参考書等の教材の作成
教育方法・実践に関する発表・講演等
教育上の能力に関し、実務の経験を有する者についての特記事項
その他教育活動
社会活動
学会における研究発表
一般講演
新聞寄稿
インタビュー
高等学校等へのアウトリーチ活動
その他特記事項
外部資金の獲得状況
科学研究費
その他
基本情報
氏名
アンダーウッド ポール
氏名(カナ)
アンダーウッド ポール
氏名(英語)
UNDERWOOD,Paul
教員プロフィール
基本情報
国際社会学部国際社会学科 教授 博士(Ph.D., 言語学)、修士(M.Ed., 語学教育)、Trinity CertTESOL(語学教育専攻)
教員活動情報
専門
中等学校ナショナルカリキュラム政策、改善・実施 (secondary education national curriculum policy, reform, and implementation)、teacher training 教員養成
現在の所属学会・協会・委員等
学会 2020/07 日本言語文化学会 理事
学会 2018/07 日本CLIL教育学会 会員
学会 2014/08 SAGE Open:Journal of Social and Behavioural Sciences and Humanities 社会・行動科学や人文科学専門査読付き雑誌査読者
学会 2014/01 International Journal of English and Literature 英語と文学専門査読付き雑誌査読者
学会 2012/07 The International Journal of Educational Administration and Policy Studies 教育行政と政策研究専門査読付き雑誌査読者
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学会 2012/04 Teaching and Teacher Education(Elsevier ISSN: 0742-051X) 教育専門査読付き雑誌査読者
学会 2011/07 アジア語学教育学会 (TESOL Asia) 会員
学会 2010/03 インテレクトベース国際学術機構(IBC) 会員
学会 2009/11 ヨーロッパ語学アセスメント学会(EALTA) 会員
学外委員 2008/12 国際連合公用語英語検定試験(UNATE) 指導検討委員会委員 会員
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過去の所属学会・協会・委員歴等
学会 2010/07 日本人類言語学会 (JALA) 会員
学会 2010/06 大学英語教育学会(JACET) 会員
学会 2002/09 全国語学教育学会(JALT) 会員
学外委員 2012/05 大妻女子大学服部孝彦博士還暦記念論文集編集委員会 委員
受賞
 
資格
英国トリニティカレッジ ロンドン、Trinity CertTESOL
特許
 
職務上、実務の経験を有する者についての特記事項
 
その他 職務上の実績に関する事項
 
研究活動
論文
2024/03 Collaborative Lesson Research (CLR): Fostering Deeper Discussion of Subject Content in English in a Japanese University EFL Class 東洋英和女学院大学 人文・社会科学論集 第41号
2023/08 Interdepartmental Collaborative Lesson Research (CLR) in a Japanese University JALT 2022 Conference Proceedings
2021/03 協働的授業研究(CLR)がもたらすFDの機会と総合的授業改善の可能性――中規模クラスにおけるアクティブ・ラーニングの試み (訳:Exploring Active Learning in the university lecture hall: a collaborative lesson research project) 東洋英和女学院大学 人文・社会科学論集 第38号
2020/10 Applying concepts in international relations: The language of causal explanation in high- and low-graded concept-application essays. https://doi.org/10.1016/j.esp.2020.06.002 Elsevier. English for Specific Purposes 60
2020/03 Writing on international relations: an action research study on designing and implementing a university CLIL course 東洋英和女学院大学 人文・社会科学論集 第37号 ISSN 0915 7794
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2019/03 'P' stands for politics; I stand for? Developing an English undergraduate CLIL course in global politics and society. In Application and Validation for the Contextualization of CBLT/CLIL in Japan: Active English Medium Classrooms through Cooperative Learning 2016〜2018年度 東洋英和女学院大学研究助成研究報告書
2018/10 English language policy in Japan and the Ministry of Education: emphasis, trends, and changes that affect higher education. In P. Wadden & C. C. Hale (Eds.), Teaching English at Japanese universities: a new handbook (pp. 150-156). Oxfordshire, UK: Routledge. Oxfordshire, UK: Routeledge
2018/10 The blind spots of reading: switching on lights in the Japanese university classroom. In P. Wadden & C. C. Hale (Eds.), Teaching English at Japanese universities: a new handbook (pp. 54-63). Oxfordshire, UK: Routledge. Oxfordshire, UK: Routeledge
2017/08 Challenges and Change: Integrating Grammar Teaching with Communicative Work in Senior High School EFL Classes SAGE Open: Journal of Social and Behavioural Sciences and Humanities 7(3)
2016/12 Towards the Integration of Grammar Teaching with Communicative Work: A Case Study of a Japanese Senior High School English Teacher JACET 言語教師認知研究会研究集録2016 ISSN 2186 7585
2015/03 イギリスの英語―歴史、 方言、 そしてアクセントの視点から [English of the British isles: It’s history, dialects, and accents]. 広がり続ける英語の世界 [The ever-expanding world of Englishes]. 株式会社アスク、東京
2014/06 Japanese Teacher’s Beliefs and Intentions Regarding the Teaching of English under National Curriculum Reforms 英国国立ランカスター大学, Department of Linguistics and English Language
2013/04 The Course of Study for Senior High Schools: Recent Developments, Implementation to Date, and Considerations for Future Research 東洋英和女学院大学 人文・社会科学論集、第30号
2012/12 The Effects of Instruction in Reduced Forms of English Speech on Low-proficiency EFL University Students Asian EFL Journal Quarterly, 13(4) ISSN 1738-1460
2012/10 A New Course of Study Approach to the Integration of Grammar with Communicative Work: Stage 1 Research Findings 言語文化の諸相 ISBN: 978-4-904678-45-9
2012/08 Teacher Beliefs and Intentions Regarding the Instruction of English Grammar under National Curriculum Reforms: A Theory of Planned Behaviour Perspective Teaching and Teacher Education, 28(6) DOI:10.1016/j.tate.2012.04.004
2012/01 The Effect of Speed Reading Instruction on Japanese High School Students’ English Reading Comprehension and Vocabulary Development The Journal of International Education Research (JIER Journal), 8(1) ISSN: 2158-0979
2011/12 From National Directives to Course Objectives: Japan’s New Course of Study and the Teaching of Academic Writing 国際教育研究所 (The International Education Institute of Japan), 18 ISSN: 1884-6548
2011/05 Integrating Policy and Pedagogy: The Theoretical, Contextual, and Practical Considerations for EFL Reading Instruction in Japan 日本人類言語学会誌 (The Japan Anthropological Linguistic Society Journal), 6 ISSN: 2185-0828
2010/12 Developing Reading Fluency in Japanese Senior High Schools: Policy and Practice 大妻女子大学紀要―社会情報系―社会情報研究, 19 ISSN: 1341-7843
2010/08 A Comparative Analysis of MEXT English Reading Textbooks and Japan’s National Center Test RELC (Regional English Language Center) Journal, 41(2) DOI:10.1177/0033688210373128
2009/12 Developing Communicative Ability in the Japanese University Non-English Major Classroom: A Pre-test/ Post-test Study 大妻女子大学紀要―社会情報系―社会情報研究、18、 ISSN:1341-7843
2008/12 Cooperative Learning Alternatives for Effective Group Work 大妻女子大学紀要―社会情報系―社会情報研究、 17、 ISSN: 1341-7843
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著書
2023/02 Writing About Global Relations (CLIL) Sanshusha https://www.sanshusha.co.jp/text/isbn/9784384335255/
2013/11 TOEICテストリスニング正解がわかるキーワード コスモピア、東京 ISBN: 978-4-86454-035-3
2013/06 栄光の単語 TOEIC Test リスニング編 スリーエーネットワーク、東京 ISBN: 978-4-88319-640-1
2013/04 TOEICテストパート7の長文がスラスラ読めるように本 中経出版、東京 ISBN: 978-4-8061-4702-2
2012/10 言語文化の諸相 メディアイランド、大阪 ISBN: 978-4-904678-45-9
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2012/08 EFL Writing in Japan: Theory, Policy, and Practice メディアイランド、大阪 ISBN: 978-4-904678-44-2
2012/03 EFL Reading in Japan: Theory, Policy, and Practice メディアイランド、大阪 ISBN: 978-4-904678-40-4
2010/04 Speak Easy: Spoken English for Japanese Learners. Osaka: Mediaisland
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翻訳・その他
 
教育活動
教育内容・方法の工夫
 
教科書、参考書等の教材の作成
2023/08/31 2021-2022 年度版国連英検過去問題集特A級 [The United Nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook: Special A-Level]
2023/08/31 2021-2022 年度版国連英検過去問題集A級 [The United Nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook: A-Level]
2021/08/31 2019-2020 年度版国連英検過去問題集特A級 [The United Nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook: Special A-Level]
2021/08/31 2019-2020 年度版国連英検過去問題集A級 [The United Nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook: A-Level]
2019/04/01 2017-2018 年度版国連英検過去問題集特A級 [The United Nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook: Special A-Level 2017-2018]
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2019/04/01 2017-2018 年度版国連英検過去問題集A級 [The United Nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook: A-Level 2017-2018
2015/04/01 2013-2014 年度版国連英検過去問題集特A級 [The United Nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook: Special A-Level 2013-2014]
2015/04/01 2013-2014 年度版国連英検過去問題集A級 [The United Nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook: A-Level 2013-2014]
2013/05/01 2013 年度版国連英検過去問題集特A級・A級[The United nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook]
2012/07/01 2013 駿台センター試験実戦問題パックV英語筆記
2012/07/01 2013 駿台センター試験実戦問題集英語筆記
2012/04/01 2013駿台センター試験実戦問題パック40第1-5回:英語
2011/07/01 2012 駿台センター試験実戦問題パックV英語筆記
2011/06/01 2012年度版駿台センター試験実戦問題パック40英語
2011/06/01 センター試験英単元別問題集第4版駿台受験シリーズ(単行本)
2011/04/01 国連英検過去問題集特A級・A級 [The United nations Association’s Test of English Past Examinations Guidebook]
2010/07/01 2011年度版-駿台センター試験実戦問題パックV英語(筆記)
2010/04/01 2011年度版-駿台センター試験実戦問題パック40英語
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教育方法・実践に関する発表・講演等
2017/08 中高英語教員向けプログラムの講師を担当、New York University School of Professional Studies/United States Embassy of Japan、東京
2016/07 中高英語教員向けプログラム, New York University School of Professional Studies/United States Embassy of Japan、東京
2016/01 中高英語教員向けプログラム, New York University School of Professional Studies/United States Embassy of Japan、東京
2013/08 TOEICテスト パート7がスラスラ解けるようになるセミナー(ALC) TKP Shibuya Conference Center (TKP渋谷カンファレンスセンター)
2010/11 Developing Reading Fluency in the Japanese EFL Context: Integrating MEXT’s New Policy with Teaching Realities 日本国際大学(International University of Japan)教育セミナー新潟県、日本
教育上の能力に関し、実務の経験を有する者についての特記事項
2017/08/18 New York University School of Professional Studies/United States Embassy of Japan、中高英語教員向けプログラムの講師を担当
2016/07/29 New York University School of Professional Studies/United States Embassy of Japan、東京、中高英語教員向けプログラムの講師を担当
2016/07/01 New York University School of Professional Studies/United States Embassy of Japan、東京、中高英語教員向けプログラムの講師を担当
2016/04/01 東洋英和女学院大学研究助成において教職課程・英語で学ぶ国際関係学生認知とCLIL(内容言語統合型学習)について研究を実施
2016/01/01 New York University School of Professional Studies/United States Embassy of Japan、東京、中高英語教員向けプログラムの講師を担当
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2010/11/01 日本国際大学の中高英語教育セミナーの講師を担当
2010/04/01 英語教育学、コミュニケーション能力の育成、教材開発に関する研究
2009/03/01 日本国際大学の中高英語教育セミナーの講師を担当
2008/07/01 中高英語教育理論と授業実践の融合代々木ゼミナールの講座を担当
2007/07/01 中高英語教育理論と授業実践の融合代々木ゼミナールの講座を担当
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その他教育活動
2015/01/01 COCET(全国高等専門学校英語教育学会)の全国高等専門学校英語プレゼンテーションコンテストの審査員を担当
社会活動
学会における研究発表
2022/11 JALT 全国語学教育学会 第48回年次国際大会教材展示会 Interdepartmental Collaborative Lesson Research (CLR) in a Japanese University
2019/09 神田外語大学大学院 (修士課程MA TESOL Program) 1st Annual ASSETs Seminar 東京キャンパス、日本 A cooperative learning approach to teaching grammar interactively in Japanese high schools
2018/07 日本CLIL教育学会(J-CLIL): 1st J-CLIL Annual Bilingual Conference (早稲田大学、東京) English and global politics: the development and implementation of a CLIL course for a required, university English class
2017/10 神田外語大学大学院 (修士課程MA TESOL Program) 東京キャンパス、日本 Educational Innovations in Japan: Theory of Planned Behaviour Findings, Applications, and Perspectives
2016/11 2016 ETJ Tokyo Expo, Kanda Institute of Foreign Languages 神田外語学院、東京 Integrating content with language learning in Japanese university CLIL courses
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2016/10 2016クルトアカデミックリサーチ研究所、 ラスベガス国際教育研究大会(ITLC)、ネバダ州、USA Developing Critical Thinking Across the Japanese Senior High School Curriculum
2015/06 Tokyo JALT: EFL Teacher Journeys Conference, New York University School of Professional Studies, ALI Tokyo Center Narratives of Challenge and Change: Grammar Teaching and CLT in Japanese Secondary Schools
2015/04 JACET語学教師認知SIG第21回研究発表会、 早稲田大学、東京 Grammar Teaching and Communicative Work in the Japanese Senior High School: A Theory of Planned Behaviour Perspective
2014/11 2014 ETJ Tokyo Expo, Kanda Institute of Foreign Languages 神田外語学院、東京 Integrating Grammar Teaching with Communicative Work in High School EFL Classes: Research-based Findings and Solutions
2013/05 第12回ハワイ国際社会科学学会国際研究大会 ハワイ州、USA The Challenges Facing Japanese Teachers' Implementation of National Curriculum Reforms to English as a Foreign Language
2013/03 2013クルトアカデミックリサーチ研究所、国際教育研究大会(ITLC), Key West, フロリダ州、USA Teaching Grammar under Japan’s New National Curriculum for Senior High School English
2012/08 Teachers College Columbia大学 東京キャンパス、日本 Integrating Grammar with Communicative Work in Japanese Senior High Schools.
2012/06 第11回ハワイ国際社会科学学会国際研究大会 ハワイ州、USA Japan’s New Course of Study 2009 and its Implications for EFL Reading Development.
2012/02 テンプル大学ジャパン教育専攻博士課程、政策研究大学院大学, 東京、日本 Investigating the Impact of National Curriculum from a Social Psychology Perspective.
2012/02 ランカスター大学英語教育専攻修士課程、香港中文大学(Chinese University of Hong Kong) Japanese Teacher Beliefs and Intentions towards Grammar Instruction under New National Curriculum Reforms.
2011/10 2011クルトアカデミックリサーチ研究所、ラスベガス国際教育研究大会(ITLC)、ネバダ州、USA Reading Rate, Vocabulary Development, and Reading Comprehension in the Japanese English as a Foreign Language Classroom.
2011/07 Teachers College Columbia大学 東京キャンパス英語教育専攻修士課程、日本 Investigating the Impact Educational Innovations from a Social Psychology Perspective.
2011/06 第10回ハワイ国際社会科学学会国際研究大会 ハワイ州、USA A Consideration of the Factors Influencing Teachers’ Adoption of Japan’s New 2009 Course of Study
2011/05 Teachers College Columbia大学 東京キャンパス英語教育専攻修士課程、日本 Developing Educational Objectives: Curriculum and Contextual Considerations
2011/03 インテレクトベース国際学術機構 タイ国際研究大会、プーケット、タイ The Effect of Instruction in Reduced Forms of English Speech: A Study of Japanese EFL University Students
2010/10 2010クルトアカデミックリサーチ研究所、ラスベガス国際教育研究大会(ITLC)、ネバダ州、USA Reading Accuracy and Fluency: Context and Practice
2010/06 第9回ハワイ国際社会科学学会国際研究大会ハワイ州、USA A Quantitative Analysis of Conversational Proficiency in the Japanese University EFL Classroom
2010/03 インテレクトベース国際学術機構 ヒューストン国際研究大会、USA Implementing Cooperative Learning in an EFL Reading Class
2008/11 全国語学教育学会(JALT)第34回年次国際大会 Sustainable Curriculum Reform: Uniting Pedagogy and Politics
2007/11 全国語学教育学会(JALT)第33回年次国際大会 Cooperative Learning and Group Work in the Japanese High School Context
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一般講演
 
新聞寄稿
 
インタビュー
2014/01 English fluency hopes rest on an education overhaul. The Japan Times, Community, p. 11.
2014/01 No lack of ideas on a course of action for English education. The Japan Times, Community, p. 11.
2013/03 Would most native speakers score highly on the TOEIC test? The Daily Yomiuri, The Language Connection, p. 14
2013/02 Would most native speakers score highly on the TOEIC test? The Daily Yomiuri, The Language Connection, p. 13
高等学校等へのアウトリーチ活動
2014/01 COCET(全国高等専門学校英語教育学会)
その他特記事項
2020/09 神田外語大学大学院 英語学専攻 MA TESOL プログラム(担当科目: Specialized Practicum and Classroom Observation)
2016/01 テンプル大学(ジャパンキャンパス) 博士論文指導外部教授
2015/04 慶應義塾大学 Centre for Global Interdisciplinary Courses (GIC)
外部資金の獲得状況
科学研究費
 
その他